Träning är så bra och så kul - jag mår så bra!

För att känna sig pigg och fräsch på utsidan så tycker jag att det är så viktigt att träna och äta rätt. För mår man inte bra på insidan så mår man inte bra på utsidan, inget smink, fransar, snygga kläder eller bra hudvård hjälper om man inte mår bra inombords. Jag har så många kunder som kommer till mig nu och känner sig finniga och plufsiga efter all julmat, choklad och alkohol.

Så för att allt ska kännas bättre för mig så tränar jag och äter bättre. Här ger jag lite tips och kanske lite inspiration på hur jag lever mitt hälsosamma liv.

Jag känner mig så mycket piggare av träningen!
För mig som sitter mycket är det än viktigare.
Igår satt jag i många timmar med fransförlängning och då kände jag mig trött i ryggen så därför är det så viktigt att jag är och blir extra stark för att minska risken att få ont i nacken, ryggen eller armarna.

Men jag vill bara poängtera att nu är jag inte ute efter att man måste träna för att gå ner i vikt och bli pinnsmal för att må bra utan det viktiga enligt mig är att bli stark och röra på sig, få frisk luft osv.
Jag har en smal benstomme så jag är väldigt smal i grunden och måste jobba väldigt mycket för att bygga upp muskler och jag måste äta massor för att orka. Om du bara visste vad jag kämpade när jag var yngre för att gå upp i vikt, jag avskydde att vara så smal, folk trodde jag hade anorexia. Men inget hjälpte, jag åt men inget hände.
Jag hade väldiga komplex och klädde mig i stora plufsiga kläder för att det inte skulle synas hur smal jag var. Det är INTE roligt att känna sig som en vandrande pinne som är ute och går :)
Så strunta i formen på kroppen, rör dig för att må bra.

För snart ett år sedan åkte vi till Thailand och då hade jag inte rört på mig på kanske ett år, jag hade ätit allt onyttigt som finns och jag satt bara och gjorde fransar.
Jag var trött, sliten och kände mig plufsig, både på insidan och utsidan. Jag hade ingen energi och ingen lust med något. Så när jag kom hem tog jag tag i saken och anlitade min kära PT Lisa. Hon fick mig på fötter och har lärt mig massor om kost och träning.
Jag har tränat stenhårt för att vara där jag är idag men nu menar jag inte att alla måste ligga på den nivån jag gör för jag är lite överdriven det erkänner jag :)
Men jag mår så mycket bättre än för ett år sedan och det är fantastiskt.

Nu hade jag tänkt att lägga ut en före- och en efterbild  på för ett år sedan och från nu men väljer att inte göra det för jag tycker inte det spelar någon roll hur kroppen på utsidan har förändrats utan det viktiga är hur mycket bättre jag mår inombords och vad mycket mer energi jag har.
Så om jag hade haft en bild på min insida från då och nu så hade jag lagt ut den.
Kan tänka mig att bilden från då skulle vara svart och bilden nu skulle vara röd och då är rött toppenbra :)

Jag tränar väldigt mycket, jag har som mål att göra något som har med träning att göra fem gånger i veckan men egentligen skulle 30 minuters promenad om dagen räcka, det beror helt på vilket mål man har.

Så då vill jag också poängtera hur viktigt det är med återhämtning, nu har jag tränat fyra dagar i rad så idag ska jag ha en vilodag. Det blir bara promenader med Bosse (hunden). Jag är inte sämre än att jag kan unna mig en halv dag att ligga på soffan, det måste man få göra. Det är återhämtning för mig :) Alla hittar nog bästa vilan som passar just dig.
Nu behöver man ju inte träna så mycket som jag gör men några gånger i veckan tror jag är viktigt att röra på sig på något sätt.
Jag vill också understryka att jag verkligen inte är något proffs inom kost och hälsa, jag utgår bara från mig själv och hur jag mådde för ca ett år sedan.
Man behöver inte anlita någon PT heller, gå ut och ta promenader och försök ta bort så mycket socker från kosten som möjligt. Det kommer man långt med.

Jag var på en föreläsning förra veckan Ladenberg Nutrition
Det var lärorikt och intressant, det mesta visste jag redan men det var ändå bra med en uppfräschning och det som var mest aha-upplevelse var det här med sockret. Tänk hur mycket det stjälper istället för vad det hjälper. Det tar så mycket energi och man blir så trött av det i längden, det är verkligen inte bra för kroppen.
Så nu har jag minskat rejält igen, jag hade en sockermånad under jul men nu är det stopp på det igen och åter igen tar jag bort sockret för att må bra på insidan, inte för att gå ner i vikt.

Vad tränar just jag då?

Jag varvar väldigt mycket olika träningstyper.......boxning, löpning, crossforce, body pump, tabatah. Jag ska komma igång med Yoga också har jag tänkt, en av mina bästa vänner är yogainstruktör så jag vill ta mig iväg på hennes pass. Det tror jag kan vara bra att kombinera flås- och styrketräningar med för att bli smidigare/rörligare och lära sig rätt andningsteknik.

Hur hinner jag?

Men tiden då? Man tänker......jag hinner inte idag, jag tar det imorgon osv. och sen är veckan slut och då blev det ingen träning denna veckan heller.
Nu har jag fördelen med att ha jobbet hemma och det gör att jag lättare kan planera min träning. Men det är inte alltid jag kommer iväg till gymmet heller men då brukar jag köra en app hemma som tar ca 30 minuter.
Det är så enkelt och smidigt och den är hur effektiv som helst.

Den ser ut så här i App store






































Den är så himla bra och man kan välja vilken kroppsdel man vill träna eller om man vill köra helkropp. Man kan även välja hur länge man vill hålla på. Jag brukar oftast välja helkropp i 30 minuter och gatan vad jobbigt det är. men det är en bra utmaning, blir det lättare och lättare för varje gång? Ja det blir det :)

Oj detta med kost och hälsa kan man visst skriva hur mycket som helst om, jag tänkte att jag stannar här och återkommer med ett nytt inlägg om min kost, den är inte komplicerad alls. Jag försöker bara tänka nyttigt och sunt vilket betyder inget socker.
Jag höll upp med socker i flera månader och första tiden var tuff men efter ett tag vänjer sig kroppen och vill inte alls ha socker.

Må väl!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar