Wow vad coolt! - Jag kan ha hittat lösningen på min svullna mage :)

God morgon!
Sportlov för många, vi är hemma och myser och jag kommer att varva med att ha kunder och umgås med mina tjejer. Imorgon kommer mormor på besök också.

Nu till något som jag tror många lider av, det har inte med skönhet att göra men jag tar upp det ändå för jag skriver ju om lite blandat här inne.

Jag har från och till problem med svullen och öm mage. Den svullnar ofta efter att jag har ätit och jag kan inte förstå varför. Jag äter nyttigt och jag tränar mycket men ändå får jag denna svullomage, jag hatar`t!

Tänk när jag sitter med kunder och känner hur magen svullnar och blir öm, hur kul är det? Inte alls kul!

Så i fredags kväll googlade jag ordentligt (jag har googlat innan men inte funnit något svar) och nu hittade jag matdagboken.se 
Jag kikade runt på hemsidan och och hittade olika förslag på dieter och kostscheman. Jag funderade på om jag skulle ta bort pasta/kolhydrater men det har jag gjort förut och det hjälper inte mot min svullna mage. Så GI passar inte mig. Men så hittar jag något som är mot IBS, svullen mage, gaser och diarrè.

Så här stod det:
Denna meny är inte inriktad på viktminskning utan riktar sig till dig som tror dig ha problem med IBS och känslig mage.

Jag är ju inte ute efter en diet för att gå ner i vikt så då borde ju ovan passa mig.

När jag klickade in på sidan så stod det ännu mer passande för mig

Lider man av IBS, svullen mage, gaser, diarré eller förstoppning kan det vara värt att prova en kost som är låg på FODMAP´s. Genom att utesluta livsmedel som irriterar tarmen kan man bli helt fri eller lindra symptomen på upplevda besvär.

Vad är då FODMAPs?
(Många kanske har hört talas om det innan men det hade inte jag)

FODMAPs är kolhydrater med korta sockerkedjor som är dåligt absorberade och kan ge problem i våra tarmar.

Fermenterbara kolhydrater – kolhydrater som jäser i tarmen
Oligosackarider – fruktaner och galaktanerDisackarider - laktosMonosackarider - fruktosAndPolyoler – sockeralkoholer


Så alltså ska jag leva efter ett kostschema där jag utesluter vissa ingredienser, så som lök, gluten, laktos, avokado, svamp, linser, majs, bönor, linser mm.
Allt detta som jag rabblat upp har jag ätit dagligen i mina sallader.

Så jag gick igång direkt i lördags och jag känner mig så mycket lättare och renare på något sätt. Alltså hur häftigt är det inte?

Nu har jag ett kostschema som jag ska gå efter i fyra veckor och jag ska INTE fuska.

Det finns ett schema som jag kan gå efter för att veta vad jag inte får äta. Om du är nyfiken så hittar du det här

Jag har betalat ca 270:- för att bli medlem men det är så värt det för att få ett kostschema med frukost, lunch och middag. Då vet jag precis vad jag får äta.

Om du har liknande problem eller vet mycket om FODMAP så kom gärna med tips!

Vill du ha tips på recept som jag kommer att äta nu i några veckor?











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar